PHDIrodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskola [Bölcsészettudomány]_hu
Tanulmányok helye | Magyarország, Pécs |
---|---|
Típus | Doktori, teljes idejű képzés |
Névleges időtartam | 8 félévek |
Tanulmányok nyelve | magyar |
Díjak | PHD |
Kurzuskód | Arts and Humanities |
Felvételi követelmény | Mesterdiploma (vagy magasabb szintű) language certificate, CV, motivational letter, medical certificate, passport, entrance interview A jelentkezési dokumentumokat a következő nyelveken tudjuk fogadni: angol / magyar. A iskola gyakran tud megfelelő nyelven készült indexmásolattal/kreditigazolással szolgálni. Amennyiben ez az Ön esetében nincs így, szüksége lesz hivatalos fordításra az eredeti dokumentum hivatalos másolatával együtt. Végül az egyetemre magával kell vinnie a bemeneti követelmények teljesítését igazoló dokumentumok eredeti példányát. You must take the original entry qualification documents along with you when you finally go to the university. Successful applicants are required to present original documents at the time of their enrolment upon their arrival (passport and original or certified copy of the high school diploma OR BA/BSc degree OR MA/MSC degree – depending on the study programme’s requirement). |
---|
Nyelvi követelmények | angol magyar |
---|
Egyéb követelmények | Legalább 2 referenciát be kell nyújtania. A motivációs levél a jelentkezés kötelező melléklete. Kötelező dokumentumok: További követelmények a következő linken elérhetőek: btk.pte.hu/hu/doktori-kepzes/doktori-felveteli-eljaras |
---|
További információ |
---|
Áttekintés
A doktori iskola szakmai irányultsága. A PTE IroDI jellegét elsősorban a 19. és 20. századi
magyar irodalom története, a korszerű irodalomelmélet, a diszciplínaközi kutatások,
művészetelméleti kérdések, valamint a dráma- és színházelméleti kutatások határozzák meg.
Ennek megfelelően válogatja meg a hallgatókat, akik számára megfelelő színvonalú.
A témakiíróktól az IroDI vezetése aktív kutatói, publikációs tevékenységet és szakmai
hozzáértést vár el. Noha tudatos a törekvés arra, hogy a hallgatók folyamatos ösztönzésben
részesüljenek, aminek eszköze a számonkérés és a kutatási eredmények nyilvános bemutatása,
gyakran nem elegendő a témavezetői odaadás sem ahhoz, hogy megfelelő eredmény
szülessen. A lemorzsolódásnak sok esetben nem szakmai, hanem gazdasági, pénzügyi háttere
van. A sikeres fokozatszerzést követően nem egy esetben a fiatal doktorált nem tud a
tudományos érdeklődésének, teljesítményének megfelelő kutatói, oktatói állásban
elhelyezkedni.
A publikációs elvárások teljesítéséhez a Doktori Iskola Tanácsa igyekszik olyan fórumokat
biztosítani, amelyek lehetővé teszik a doktoranduszok munkáinak, szakfordításainak
megjelenését. Hasonló a rendeltetése a doktori iskola által szervezett egyetemi, egyetemközi,
hazai és nemzetközi konferenciáknak is.
Programstruktúra
A szervezett képzés hat szemesztere alatt a hallgatók képzési, kutatási (és részben oktatási) tevékenységgel teljesítik a doktori tanulmányokra előlátott munkamennyiséget, amit a megfelelő rendelet 180 kreditben állapított meg.
A képzés a tantervben foglalt elméleti alapozó modulok és szakmai tárgyak, a tanrendben meghirdetett előadások és szemináriumok keretében, valamint a disszertációs konzultációk keretében folyik. A hat félév alatt teljesítendő kurzusok száma 9, amit 6 disszertációs konzultáció egészít ki. Ez összesen 72 kreditnek felel meg. Az óralátogatás – lehetőség szerint — a képzés első négy szemeszterére összpontosul. Az első négy félév modulokba foglalt anyagát ciklusonként hirdeti meg az Iskola, és ügyel arra, hogy a szervezett képzés ideje alatt minden évfolyam és minden doktorandus számára biztosítsa a modulok teljesítésének lehetőségét.
Egy alkalommal minden doktorandusnak kötelezően teljesítenie kell az alábbi tárgyakat: irodalomelmélet, irodalomtörténet, művészetelmélet – filozófia, kultúraelmélet, társadalomelmélet.
A doktorjelöltek szakmai beállítottságuknak és disszertációtémájuknak megfelelően választanak a szűkebb szakterületüknek megfelelő, választható szaktárgyi modulok közül. Ezek az alábbiak: színházelmélet, dráma- és színháztörténet, európai irodalmak, narratológia és poétika.
Tanulmányi és vizsgarend
A hallgató öszesen öt elméleti alapozó és négy választható szaktárgyi kurzust köteles teljesíteni tanulmányai folyamán.
Az első négy szemeszterben rendszeres óralátogatási kötelezettség van. A kurzusok anyagából a doktorandusok szemeszterenként beszámolnak, vagy vizsgát tesznek. (A beszámolás formái: benyújtott tanulmány, szakfordítás, a programvezető által felkért előadás megtartása graduális kurzus keretében vagy szóbeli vizsga.) A negyedik szemeszter végén a hallgatók terjedelmesebb disszertációfejezet benyújtásával, illetve a konkrét kurzusok által előírt teljesítési formában zárják le a szervezett képzésnek ezt a szakaszát.
A hallgatók hat szemeszteren át disszertációs konzultációk keretében adnak számot kutatási eredményeikről témavezetőiknek, valamint időnként a hallgatók és oktatók előtt. Az 5-6. félévben az előirt kreditek a disszertációs konzultációval és kutatással szerezhetők meg, ha a program tárgyait már eredményesen teljesítette a hallgató.
A teljesített 6. félév után és a megszerzett 180 kreditet követően kérvényezhető az abszolutórium, elindítható a doktori fokozatszerzés folyamata, ami doktori szigorlatból és a doktori értekezés nyilvános vitájából áll.
Az oktatás szerkezete
— Általánosan kötelező, alapozó elméleti kurzusok (5 kurzus választása kötelező, a modul azonban több tantárgyat tartalmaz, 5x5 = 25 kredit)
— Szakmai tárgyak (modulok szerinti választás, programspecifikus elvárások )
(4 kurzus, 4x5 = 20 kredit)
— Disszertációs konzultáció (6 kurzus, 3x4, 3x5 = 27 kredit)
— Kutatási kredit (publikációk, szakfordítás, konferenciarészvétel 6x15 = 90 kredit)
— Kutatócsoportban való részvétel vagy oktatás (lehetőségek: graduális kurzus; külön kutatási vagy szerkesztési feladat vállalása, 18 kredit)