Logo of Eötvös Loránd University

MScSurvey statisztika és adatanalitika_hu

More information

tatk.elte.hu/mesterszakok/survey 

Overview

Olyan mesterszakot keresel, ahol az adatanalitika teljes folyamatát megismerheted, sokféle alkalmazási területeten, az üzleti/ipari alkalmazásoktól a társadalomkutatáson át a szakpolitikai elemzői, egészségügyi, közgazdasági szektorig? Ami szilárd alapokat ad a lifelong learning-hez, hogy későbbi munkád során flexibilisen tudj váltani területek és pozíciók között? Akkor gyere a Survey statisztika és adatanalitika MSc képzésünkre!

A program az ELTE legnépszerűbb mesterszakjainak egyike, az elsőhelyes jelentkezők száma alapján évek óta stabilan a legelsők között.

Kit képzünk?
A képzés célja a társadalomkutatás üzleti/ipari, közigazgatási és tudományos területén működő statisztikusok, adatanalitikusok képzése, akik képesek hozzájárulni az adatokra alapozott döntések meghozatalához, az adatgyűjtés, -elemzés, és értelmezés teljes folyamatát kézben tartva.

Kompetenciák
Elemzői kompetenciák: Széles körű statisztikai és adattudományi/gépi tanulási ismeretek. Erős matematikai alapokra építve, ezért a hallgatók a modellezést mélységében értik, így képesek a módszerek fejlesztésére, továbbá az alkalmazott adatgyűjtési eljárások és elemzési módszerek kritikus megválasztására. Értelemzési kompetenciák: az adatok létrejöttének és kontextusának értése, az eredmények közvetítésének képessége a megrendelő felé.

A képzés Mater of Sciences (MSc) végzettséget ad. Az oktatásban az ELTE TTK is részt vesz, az átadott kompetenciák erre is erősen építenek.

Mely platformon, milyen adatokkal
Survey, digitális adat (found data) és adminisztratív adat egyaránt.

Specializációk választható kurzusokkal
További alkalmazási területek: biostatisztika, közgazdaságtan, üzleti elemzés, digitális adatanalitika, társadalomkutatás.

Órarend
A hallgatók egyéb elfoglaltságaihoz illeszkedő időbeosztással: a kötelező kurzusok heti két munkanapra hirdetve.

Az válassza a survey-t, aki…
…olyan komplex oktatási programot keres, ami interdiszciplináris, széles alapszakos háttérrel látogatható, és rugalmasan alakítható, miközben szilárd alapokat ad a statisztikai/adatanalitikai tudáshoz.

…olyan alapokkal szeretne rendelkezni, ami lehetőséget ad a módszerek fejlesztéséhez és kritikai szemléletéhez, de új eszközök (módszerek vagy szoftverek) jövőbeni elsajátításához, vagyis a lifelong learning-hez is.

…az elméleti alapok mellé gyakorlatközeli ismereteket is szeretne szerezni elismert szakemberektől, az adatanalitika teljes folyamatát megismerve (adatgyűjtés, elemzés, projektmenedzsment, adatvizualizáció, üzleti kommunikáció), sokféle területet megismerve (elsősorban üzleti/ipari, de választható szakpolitikai elemzői, egészségügyi, közgazdasági szektor, digitális kutatás is), hogy későbbi munkája során flexibilisen tudjon váltani területek és pozíciók között.

…az analitika technikai oldalán túl az üzleti kontextust is érteni szeretné, hogy önállóan tudjon kutatási kérdéseket analitikai problémává lefordítani, majd az eredményt a megrendelő felé visszafordítani.

…szeretné megkapni annak lehetőségét, hogy saját érdeklődéséhez illeszkedő tanulási utat és karrier-lehetőséget alakítson ki, akár pl. az adatanalitika mesterséges intelligenciára építő alkalmazásait, vagy a piackutatás nemzetközileg legelterjedtebb kvantitatív és kvalitatív eszközeit szeretnék a telekommunikáció- vagy médiakutatásban használni.

Szakigazgató:
Németh Renáta, egyetemi tanár

Felvételi követelmények:
Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a társadalomtudományok képzési területről a társadalmi tanulmányok, a szociológia, a gazdaságtudományok képzési területről az alkalmazott közgazdaságtan, a gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés, a kereskedelem és marketing alapképzési szak. Egyéb alapszakos diplomákat egyedileg bírálunk el a teljesített kreditek alapján.

Aki nem teljes kreditérték beszámítású oklevéllel jelentkezik, annak a felveteli@tatk.elte.hu címre lehet kreditelismerési eljárásra kérvényt benyújtania úgy, hogy csatolja a felsőoktatásban elvégzett tárgyainak igazolását. (Az e-mail tárgyában és tartalmi részében is szerepeljen, hogy melyik szakra nyújt be kérvényt.)

A jelentkezőknek csatolnia kell az alapszakos diplomát és teljesítésigazolást (transcript of records) az alapképzésről eredeti nyelven. Ha az eredeti dokumentumok nem magyar vagy angol nyelven kerültek kiállításra, a dokumentumok magyar vagy angol nyelvű fordítását is csatolni szükséges.

További feltöltendő dokumentumok:

  • motivációs levél magyarul
  • teljesítésigazolás (transcript of records) a magyar előkészítő képzésről
  • a magyar előkészítő képzés sikeres lezárását igazoló nyilatkozat
  • útlevélmásolat

Felvételi procedúra:

A teljes jelentkezési csomaggal rendelkező jelentkezőket a felvételi bizottság szóbeli felvételi vizsgára hívja. Az intézményi felvételi pontok a korábbi tanulmányi eredményekből (a leadott dokumentumok alapján) és a szóbeli felvételi vizsga eredményéből tevődnek össze. A felvételi vizsga a jelentkezők általános, valamint szakmai tudását és érdeklődését méri fel.

A sikeres felvételi vizsga a felvétel feltétele. Sikertelen felvételi vizsga esetén a jelentkezést elutasítjuk.

Felvételi vizsga:
Igen

Felvételi vizsga típusa:
Szóbeli

Felvételi vizsga helyszíne:
Online

Irodalom:

  • Freedman, D. – Pisani, R. – Purves, R.: Statisztika. Typotex, 2005.
  • Rudas Tamás: Közvélemenykutatás – értelmezés és kritika. Corvina, 2006.

Szóbeli tételsor:
1. Kísérlet és megfigyelés: (Freedman I. rész)
2. Események függetlensége, szorzási szabály, összeadási szabály, feltételes valószínűség:
(Freedman IV. rész)
3. Becslés, konfidencia intervalum: miért van szükség becslésre, mitől függ a konfidencia
intervallum mérete (Freedman V-VII. rész, Rudas 9. fejezet)
4. Szignifikanciapróba (hipotézis vizsgálat) elve általában: miért van szükség rá, mi az
alapelve, null- és ellenhipotézis, szignifikancia szint, egy- és kétoldali próba (Freedman
VIII. rész)
5. Z-próba, t-próba alkalmazása: milyen probléma vizsgálatára alkalmazható, mi a
különbség az egy és két (független) mintás próbak között (Freedman VIII. rész)
6. Khi-négyzet próba alkalmazási területei: milyen területeken használható, mi az
alapelve, mi a feltétele (Freedman VIII. rész)
7. Korreláció: mire jó, milyen feltételek esetén alkalmazható, eljárás rövid bemtuatása
(Freedman III. rész)
8. Regresszió: mire jó, milyen feltételek esetén alkalmazható, eljárás rövid bemutatása
(Freedman III. rész)
9. Megbízhatóság és érvényesség: mit jelent, mi befolyásolja az egyiket és a másikat
(Rudas 1. fejzet)
10. Mintavétel: EVM, rétegezett mintavétel, több lépcsős mintavétel, hatásuk a
megbízhatóságra, miért használunk több lépcsős mintavételt, mit jelent a minta
reprezentativitása (Freedman VI. rész, Rudas 2-4. fejezet)
11. Adatfelvétel hatása: nem megtalálhatók, a megkérdezést visszautasítók, válaszhiány,
véleményhiány (Rudas 5-7. fejezet)

Kapcsolattartó:
Nemzetközi Iroda, Bagi Eszter Borbála
E-mail: international@tatk.elte.hu

Programme structure

Képzési és kimeneti követelmények

Career opportunities

Az USA Munkastatisztikai Hivatala szerint a közeljövőben a statisztikusi szakma (az adatok mérésének és az adatokban levő bizonytalanság értelmezésének, kontrollálásának és kommunikálásának tudománya) egyike lesz a leggyorsabban terjedő szakmáknak. Ez a várható növekedés egy már eddig is meglevő, 15 éves keresettség-emelkedés folytatása, mely növekedés a keresetek tekintetében is megnyilvánult.

Az itt végzett hallgatók visszajelzései szerint is könnyű volt állást találniuk, nálunk szerzett ismereteik piacképesnek bizonyultak.

Elhelyezkedésük szempontjából jelentős segítségnek bizonyult a képzésbe foglalt kötelező 240 órás szakmai gyakorlat – a gyakorlati idő leteltével többüknek azonnal állást ajánlottak. Tudományos, kutatói pályára, doktori programban történő képzésre készülő hallgatóink ugyanakkor demonstrátorként is teljesíthetik a szakmai gyakorlatot, a Társadalomtudományi Karon oktatott statisztikai tárgyú gyakorlati kurzusok megtartásával, vagy oktatóink mellett kutatási asszisztencia vállalásával. A tudományos pályára való készülést támogatja, hogy hallgatóink tudományos nemzetközi konferenciákon, tanulmányutakon, külföldi részképzéseken vehetnek részt.

A survey statisztikus és adatanalitikus diplomát szerzett hallgatók főbb elhelyezkedési területei: a piac- és közvélemény-kutató cégek elemzési részlege, a vállalatok piackutatási menedzsmentje, a non-profit szféra és a tudományos kutatóintézetek módszertani csoportja. Kiemelt célcsoportot jelent a közigazgatásban, illetve a közigazgatás megbízásából pályázatok kiírásához és eredményességének vizsgálatához készülő kutatások elemzését végző szakemberek. Ezek a területek már jelenleg is jelentős igényt mutatnak olyan szakemberek iránt, akiket a szak képez ki, és a kereslet a jövőben várhatóan még tovább nő. A következő cégeknél dolgoznak nálunk végzett szakemberek (a teljesség igénye nélkül): AonHewitt, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Deutsche Telekom, AdWare Research, Hétfa Kutatóintézet, Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt., AC Nielsen piackutató, Ringier Kiadó, Maven7 hálózatkutató, MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet, Állami Számvevőszék, Központi Statisztikai Hivatal, TV2, Infinety Online Média és Marketing Kft., NRC Piackutató Kft., ClementineConsulting, Telenor, Precognox.

Ugyanakkor végzett hallgatóink közül többen kutatóintézetekben vagy a felsőoktatásban dolgoznak, mivel a mesterszak doktori képzésben való részvételre is felkészít, potenciálisan valamennyi olyan diszciplínában, amelyet a képzés programja magában foglal (alkalmazott matematika, statisztika, társadalomtudomány, számítástudomány). Doktori képzések, ahova az utóbbi két-három évben végzett hallgatóink sikerrel jelentkeztek: a Corvinus és az ELTE Szociológia Doktori Iskolája, a Sussex University Economics doktori programja, a CEU Network Science doktori programja.

Sponsor logo
Sponsor logo